Poate am exagerat cand am spus „vila moderna, jumatate sub pamant…” – dar, in orice caz, primul gand care-ti vine-n minte atunci cand privesti constructia este ca e jumi-juma impartita intre subteran si suprafata.

Casa a fost proiectata pe trei niveluri: primul, sub nivelul solului, adaposteste dormitoarele si baile. Cel de la suprafata – camerele cu functiuni sociale: bucataria, camera de zi, livingul. In sfarsit, la ultimul etaj si proiectata intre peretii inclinati ai acoperisului, o camera de studiu aflata la intaltime, la propriu si la figurat.

Vila moderna

Vila moderna

Vila moderna

De la departare si la prima vedere, casa pare o constructie simpla, cu acoperis in doua ape si un design eficient, dar fara mari suprize. Pe masura ce te aproprii, insa, observi rand pe rand detaliile care particularizeaza ansamblul. Acoperisul e brazdat de ferestre si continua natural linia peretilor. La interior, continuitatea e adusa la extrem, prin inlaturarea tavanului si amplificarea inaltimii camerei.

Apoi, sunt tot mai vizibile contrastele. Pe cat de deschise sunt spatiile de la nivelul solului, pe atat de secrete sunt cele subterane. De parca arhitectul ar fi dorit sa accentueze intimitatea dormitoarelor – spatii private, unde accesul e limitat catorva persoane din anturajul stapanului casei, dar in acest caz, devin spatii private si chiar invizibile strainului.

Vila moderna

Vila moderna

Vila moderna

Vila moderna

Spatiile sunt impartite conceptual atat pe verticala, cat si pe orizontala. Am analizat deja verticala: nivelul de sub pamant e ocupat de spatiile private. Urmatorul: zona de zi, cu living si bucatarie, iar ultimul, un mic birou sau camera de studiu.

Pe orizontala, impartirea e vizibila inca de la nivelul aflat la subteran. Astfel, singurul spatiu vizibil de la primul nivel  e o zona intermediara cu pereti de sticla, ce face legatura intre dormitoarele aflate de-o parte si de alta a acesteia. Din nou, e subliniat caracterul privat al camerelor de dormit.

Urcand la nivelul urmator, ajungem si la un alt stadiu al comunicarii. Camerele sunt mari, luminoase, comunica cu usurinta cu exteriorul, dar si intre ele. Folosirea sticlei pe suprafete mari amplifica impresia de casa deschisa si luminoasa. Pe de alta parte, asa cum spuneam mai sus, exista un contrast frapant intre transparenta de la acest nivel si obscuritatea de la nivelul subteran.

Arhitectura moderna

Arhitectura moderna

Arhitectura moderna

Arhitectura moderna

In sfarsit, la cel de-al treilea nivel, comunicarea pe orizontala e data de …lipsa ei. Mai precis, un singur spatiu ocupa acest ultim nivel – camera de studiu: o metafora a retragerii din lume in singuratate.

Si pentru ca tot am ajuns la metafore, e destul de transparenta aluzia la structura psihicului, prin dispunerea celor trei niveluri si prin jocul de lumina si obscuritate.

Subconstient/ subteran – sediul emotiilor primare, bine ilustrat prin plasarea dormitoarelor in spatiul tainuit de sub pamant. Constient/la nivelul solului – realitate, deci camerele sociale. Supraconstient/ deasupra nivelului solului – intelect, suflet, visare, deci camera de studiu, de evadare din cotidian, de ce nu.

Frumos! Sa poti construi ceva care sa incante ochiul e o minune. Dar atunci cand rezultatul nu incanta doar ochiul, ci si mintea si inima, atunci deja e fantastic! O poezie din materiale dure…frumos!

Arhitectura moderna

Arhitectura moderna

Arhitectura moderna

foto