Un exemplu de arhitectura contemporana pentru biserici ne vine tocmai din Gabon, unde arhitectii italieni de la FATmaison au proiectat aceasta suprinzatoare constructie: Capela Renasterii Apus de Soare (in original: Revival Sunset Chapel).

Proiectata si construita la initiativa unui preot din Gabon, acesta si-a dorit ridicarea unui lacas care sa primeasca ramasitele sotiei sale, al carei mormant se afla pe situl ocupat astazi de capela. Nu orice lacas, ci unul construit dupa metoda vechilor capele italiene, insa cu mijloace moderne si mai ales in spiritul conceptiei contemporane despre viata, divinitate, moarte.

De aici, imaginatia arhitectilor si-a luat zborul, iar rezultatul muncii lor de creatie se vede mai jos:

Arhitectura contemporana pentru biserici

Arhitectura contemporana pentru biserici Arhitectura contemporana pentru biserici

Biserica se afla in centrul orasului Libreville si in apropiere de resedinta privata a preotului. E inconjurata de vegetatie densa din trei parti, iar in inima sa adaposteste mormantul sotiei preotului, care, conform traditiei locale, nu poate fi mutat.

Pentru ca locatia este destul de controversata, arhitectii au incercat ca prin ridicarea constructiei sa sparga niste bariere culturale si sociale. In primul rand prin materiale: cladirea e un amestec colorat de metal, sticla, marmura, beton. S-a dorit crearea unui loc in care bogatii si saracii sa se simta la fel de confortabil, un loc care sa nu diminueze rolul omului prin afisarea fatisa a luxului si a opulentei, asa cum se intampla in Evul Mediu, de exemplu. Totodata, cladirea trebuia sa pastreze maretia vechilor capele renascentiste – dar s-o aduca la un nivel accesibil, astfel incat cel care intra in biserica sa nu se simta micsorat in raport cu imensitatea spatiului, ci integrat natural acestuia.

Vorbind de naturalete, peretii exteriori ai cladirii din sticla semi-transparenta re-creeaza magistral acest joc al detasarii si al reintegrarii: spatiul interior e separat de cel exterior, insa intre cele doua exista un permanent schimb, o comunicare continua.

Arhitectura contemporana pentru bisericiArhitectura contemporana pentru biserici
Arhitectura contemporana pentru bisericiArhitectura contemporana pentru biserici
Arhitectura contemporana pentru biserici

Insa biserica n-a fost niciodata locul care sa exemplifice deschiderile: cel putin nu cele spre lume. Ba chiar din contra, in cele mai multe cazuri. Nici in exemplul nostru lucrurile nu stau total diferit. Interiorul bisericii comunica, ce-i drept, din plin cu exteriorul, insa  imaginile ajung inauntru distorsionate. E sugerata astfel o deschidere spre divinitate care se face pastrand permanent legatura cu lumea de aici si acum, cu teluricul.

O viziune nu neaparat originala, insa in orice caz contemporana.

Prin comparatie, bisericile traditionale provoaca ruperea de lume si transpunerea intr-un cadru atemporal. Ferestrele plasate mult deasupra nivelului staturii omului, vitraliile care coloreaza si dau alta dimensiune luminii, incaperile ce fragmenteaza corpul bisericii si trebuie strabatute pe rand ca sa ajungi in inima sa: toate aceste elemente specifice au rolul de a accentua izolarea de exterior si trecerea intr-un spatiu inchis, unde singura perspectiva e pe verticala. In bisericile traditionale, privirile sunt mereu indreptate in sus.

In modul de gandire actual, biserica iti indreapta privirile si pe orizontala. Sau mai ales pe orizontala – si ideea e magistral ilustrata in acest exemplu de arhitectura contemporana.

Arhitectura contemporana pentru biserici Arhitectura contemporana pentru biserici Arhitectura contemporana pentru biserici Arhitectura contemporana pentru biserici

 

foto